Stijgend aantal klachten over tandartsen
17 mei 07
Het aantal klachten over de tandheelkundige zorg stijgt.
Uit een inventarisatie van CliëntenBelang Utrecht blijkt dat het merendeel van de regionale
patientenplatforms een groei signaleert. Bij andere medische beroepsgroepen is een dergelijke toename niet te
zien.
Vooral in stedelijke gebieden werd flink geklaagd. Het aantal klachten in de Randstad steeg van 354 in 2005
naar 435 vorig jaar. Op grond van het eerste kwartaal worden er in 2007 zeker 600 klachten verwacht.
De klachten variëren van onzorgvuldige, onvolledige of onnodige behandeling, onheuse bejegening,
tandartsen die slecht of geen Nederlands spreken en slechte of ontbrekende klachtenregelingen. "Ernstig, maar
niet verbazingwekkend als je als overheid onvoldoende toezicht houdt op wat er in het werkveld gebeurt,"
vindt professor Frank Abbas, hoofd van de tandheelkundige opleiding in Groningen.
Door het tekort aan tandartsen in de afgelopen jaren en de marktwerking in de zorg zijn er steeds meer
ondernemers die commerciële praktijken opzetten. Ook wordt er steeds meer gedelegeerd door de tandarts
aan de assistente of de mondhygiëniste. Dat gaat wel eens mis. Abbas: "Er zijn gevallen bekend waarbij
een assistente een wortelkanaalbehandeling uitvoert, of een kies trekt. Je weet als patiënt niet meer
wie er naast je stoel staat."
Op 1 juli aanstaande opent de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van Tandheelkunde een
kwaliteitsregister op internet. Hierop aangesloten tandartsen voldoen aan de door de NMT gestelde
kwaliteitscriteria. De informatie is voor iedereen toegankelijk op
www.kwaliteitsregistertandartsen.nl.