Malaise in autoverkoop zet door
10 feb 09
De autoverkopen in heel Europa kelderen. En ook in Nederland zet de trend door.
De autoverkopen zijn een duidelijke graadmeter voor de economie. En dat het daarmee steeds slechter gaat, is goed terug te zien in de cijfers. Opel en Renault lijken het zwaarst door de economisch crisis te zijn getroffen: de daling in verkoop van deze merken is respectievelijk 37 en 36 procent. Zo verkocht Opel 3362 auto's (vorig jaar 5392) en Renault 2178 stuks (in 2008 nog 3429).
In Duitsland lijkt de slooppremie voor auto's inmiddels een succes. Dankzij deze premie heeft Opel, ondanks de economische malaise, dertig procent meer auto's verkocht in januari van dit jaar. EU-voorzitter Tsjechië pleit daarom voor een Europese regeling voor schrootpremies bij het inleveren van oude, vervuilende auto's. Een EU-regeling moet voorkomen dat er een wedloop ontstaat tussen de landen, met allerlei concurrentie vervalsende omstandigheden. De BOVAG en RAI pleiten al langer voor een Nederlandse sloopregeling.
In een poging om het tij ook in Nederland te keren presenteerde de BOVAG vandaag een reddingsplan.