Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Humor in reclame werkt

19 mei 09 - Door Jan Eikelboom

Kijk of luister naar: Humor in reclame werkt

Als consumenten een humoristisch reclamespotje hebben gezien, kiezen ze daarna in de winkel het product dat in dat filmpje voorkwam. Hoewel uit onderzoek blijkt dat mensen zich dat product niet bewust herinneren, koppelen ze onbewust toch de humor aan het getoonde merk.


Reclame

Dat is vastgesteld in het eerste wetenschappelijke onderzoek naar humor in reclame. Het onderzoek is gedaan door sociaalwetenschapper Madelijn Strick van de Radboud Universiteit in Nijmegen, die er volgende week op promoveert.

Humorparadox
Strick introduceert de 'humorparadox': mensen vergeten het merk, maar willen het product onbewust toch hebben, omdat ze in hun geheugen een verband leggen tussen het positieve gevoel van een lach en het product. Strick deed experimenten die de onbewuste voorkeuren van mensen aantonen. Zo ontdekte ze dat grappige reclames de aandacht langer vasthouden. Dat geldt ook voor gedrukte advertenties, die bijvoorbeeld naast een cartoon staan.

De onderzoekster denkt dat het opwekken van een positief gevoel belangrijker is dan merkherkenning.

NOVA duikt in de wereld van verleiden en vermaken.

 

In dezelfde uitzending

 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief