Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Schiphol: minder groei, meer groen, en een landingsbaan erbij

2 sep 09 - Door Miriam Lavalette

Kijk of luister naar: Schiphol: minder groei, meer groen, en een landingsbaan erbij

Schiphol heeft ernstig te lijden onder de economische crisis. De luchthaven staat niet meer in de top 10 van vliegvelden met de meeste passagiers.


Halfjaarcijfers
Vorige week werden de eerste halfjaarcijfers onder het bewind van de in januari 2009 in dienst getreden Jos Nijhuis gepresenteerd. Deze cijfers waren historisch slecht: de winst van de luchthaven keldert met maar liefst 77 procent tot 22 miljoen euro in vergelijking met de eerste helft van vorig jaar.

Recessie
Schiphol wordt door de economische recessie aan alle kanten geraakt en voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog is er een eind gekomen aan de groei van Schiphol. Turbulente tijden dus voor de man die van Schiphol de beste luchthaven van Europa wil maken.

Natuur en Milieu
De milieuorganisatie Natuur en Milieu heeft gisteren haar luchtvaartvisie voor een duurzame luchtvaart gepresenteerd: Schiphol moet zich ontwikkelen tot rail-luchthaven voor Europa door vlieg- en treinverkeer te integreren en zich te concentreren op directe intercontinentale vluchten. Dit betekent ook winst voor het milieu, gelijk aan een vermindering van de jaarlijkse uitstoot van het broeikasgas CO2 van 750.000 auto's.

Overstapfunctie
De overstapfunctie van Schiphol komt volgens Natuur en Milieu sterk onder druk te staan door almaar stijgende prijzen en zou daarom een alternatief moeten bieden voor de kortere vluchten. Passagiers moeten per hogesnelheidstrein van en naar Schiphol kunnen komen. Ook is het dan niet nodig met vluchten uit te wijken naar Lelystad en Eindhoven, aldus Natuur en Milieu. Dus lange afstandsvluchten van en naar Schiphol, en kortere Europese vluchten met de trein.

Klimaatdoelen
Berekeningen van Natuur en Milieu en onderzoeksbureau CE Delft wijzen uit dat de Europese luchtvaart te veel groeit om binnen de klimaatdoelen voor 2050 te blijven. Het is daarom onvermijdelijk dat er minder gevlogen gaat worden en dat vliegen duurder wordt, aldus de milieuorganisatie.

In NOVA vanavond een gesprek met Jos Nijhuis over de luchthaven Schiphol, die als motor van de Nederlandse economie geldt. Hoe denkt Nijhuis de motor weer aan de gang te krijgen en wat is daarvoor nodig?

 

In dezelfde uitzending

 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief