Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Piloten Turkish Airlines reageerden niet goed

6 mei 10

Kijk of luister naar: Piloten Turkish Airlines reageerden niet goed

Bij de crash van een Boeing 737 van Turkish Airlines op 25 februari vorig jaar, kwamen negen mensen om. Vandaag werd het definitieve onderzoeksrapport van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid gepresenteerd. Daaruit blijkt dat de piloten niet adequaat hebben gereageerd op waarschuwingssignalen.


Foute reactie
De defecte radiohoogtemeter, waarover de onderzoekscommissie al eerder berichtte, blijkt inderdaad de eerste aanleiding te hebben gegeven voor de crash. De piloten van het toestel, waaronder een piloot in opleiding, hebben vervolgens op de foutmeldingen niet goed gereageerd.

Procedure
Toen de automatische piloot (door de defecte hoogtemeter) gas terugnam, verloor het toestel teveel snelheid. Volgens de procedure hadden de piloten moeten reageren op de waarschuwingen in de cockpit door de landingsprocedure af te breken en een doorstart maken. Dat is niet gebeurd, waardoor het toestel ongeveer een kilometer voor de landingsbaan in een vliegveld terechtkwam.

Foutmeldingen
De problemen met de radiohoogtemeter waren al jaren als 'technisch probleem' bekend bij Boeing en de vliegtuigmaatschappijen. Tot de Turkish Airlines-crash losten de piloten eventuele problemen met de hoogtemeter altijd zelfstandig op, door adequaat te reageren op foutmeldingen. Het defect werd dan ook jarenlang beschouwd als een probleem van technische aard, en niet als een veiligheidsprobleem.

Luchtverkeersleiding
Naast de haperende hoogtemeter en de fouten van de piloten, treft ook de luchtverkeersleiding op Schiphol blaam. Die is volgens de Onderzoeksraad onvolledig geweest in haar aanwijzingen aan de piloten.

Training
Eén van de aanbevelingen in het rapport is dat piloten beter moeten worden voorbereid op soortgelijke noodsituaties, waarbij het vliegtuig 'overtrokken' raakt (te weinig snelheid heeft om te blijven vliegen). De gezagvoerder van het Turkish Airlines-toestel had de procedure die in deze situatie moest worden toegepast, dertien jaar geleden voor het laatst geoefend. De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) is het met de onderzoeksraad eens dat piloten beter moeten worden voorbereid op noodsituaties.

Turkish Airlines

Luchtvaartmaatschappij Turkish Airlines laat in een reactie weten het niet eens te zijn met de conclusie van het rapport. Volgens de maatschappij hebben de piloten wel degelijk goed gereageerd op de foutmeldingen. Ook zegt Turkish Airlines dat het zowel Boeing als de fabrikant van de hoogtemeter op de hoogte heeft gesteld van de problemen met het instrument. ''Geen van beiden heeft afdoende stappen ondernomen om hier iets aan te doen.'' Ook merkt Turkish Airlines op dat het "opmerkelijk" is dat er in toestellen die vanaf 2006 zijn gemaakt wel een aanpassing is gedaan aan de hoogtemeters.

Schadevergoeding
De uitkomsten van het rapport zijn belangrijk voor de nabestaanden en slachtoffers van de vliegtuigramp. Mogelijk kunnen de feiten worden gebruikt bij het eisen van een schadevergoeding.

Vanavond in NOVA licht voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid, prof. mr. Pieter van Vollenhoven het rapport toe.

 

In dezelfde uitzending

 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief