Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Europarlementariër tegen de autolobby

30 MEI 09 - Door Kathalijne Buitenweg

In de aanloop naar de Europese verkiezingen zullen verschillende betrokkenen hun licht laten schijnen over Europese zaken. Hieronder de column van Kathalijne Buitenweg, vertrekkend Europarlementariër voor GroenLinks.


Twee maanden geleden verloor ik mijn onschuld. Maandag werd het op televisie uitgezonden. De Slag om Brussel liet zien hoe krachtig de autolobby is in Europa.

Omkoping?
Het begon met een telefoontje van programmamakers Teun van de Keuken en Roland Duong. Of Europarlementariërs vaak omgekocht worden? Bijna had ik de hoorn op de haak gegooid. Met zoveel vooringenomenheid kun je geen eerlijk programma maken over de Europese Unie, dacht ik. Maar ik had ongelijk. De Slag om Brussel geeft wel degelijk een genuanceerd beeld van Europa.

Stinkkaas
De eerste aflevering, over stinkkaas, toonde aan dat onmogelijke ‘Brusselse’ regeltjes vaak uit Den Haag komen. Europa is de zondebok voor Nederlandse controledrift. In de tweede aflevering kwamen de Europese beleidsmakers wel onder vuur te liggen. Terecht, want het lijmen van politici bleek wijder verbreid dan ik na tien jaar europarlementariërschap had gedacht.

Autodealers
Volgens Roland was ik de eerste embedded parlementariër. Wel stoer. Met microfoon en camera heb ik zo’n vijf autodealers gebeld, mijn functie duidelijk genoemd en gevraagd hoeveel een auto voor mij kost. Tien à twintig procent minder dan voor een gewone burger, zo kreeg ik te horen. Het bleek dat er aparte websites bestaan, toegankelijk met een e-mailadres van het Europees Parlement, waarop de gereduceerde tarieven staan. Diplomatic sales heet dat.

Gesneden koek
Mijn mond viel open. De dealers konden mij ook nog wel helpen aan een manier om de btw te omzeilen. Dat hadden ze bij een collega ook gedaan. Op mijn gemurmelde vraag of die kortingen wel in de haak waren, antwoorden ze wat lacherig dat ik me echt geen zorgen hoefde te maken. Want voor veel eurocraten was dit gesneden koek.

Lijmen
De meeste Europarlementariërs hebben hun auto niet met korting verkregen, denk ik. En er zijn nog minder collega’s die zich echt laten omkopen, in de trant van “Stem voor dit amendement, dan krijg je er een autoradio bij”. Maar sommigen laten zich wel lijmen. Autofabrikanten krijgen allicht makkelijker gehoor als zij vragen om een goed gesprek waarin zij nog eens uiteen kunnen zetten waarom de milieueisen voor auto’s niet te streng mogen worden.

Autolobby
Dat de autolobby machtig is heb ik de afgelopen jaren wel gemerkt. Zodra Mercedes of BMW begon te klagen, kregen de grote fracties in het Europarlement slappe knieën. Christen-democraten, socialisten en liberalen, ook hun Nederlandse vertegenwoordigers, allemaal zijn ze wel eens gezwicht voor de autolobby. Uitgerekend de benzineslurpende SUVs werden uitgezonderd van strengere milieuregels. De nieuwe limiet voor de CO2-uitstoot van auto’s werd uitgesteld tot 2015.

Crisis
Nu de crisis heeft toegeslagen en de Europese autofabrikanten aan het subsidie-infuus liggen, mogen burgers wel wat terugvragen voor hun belastinggeld. Schonere auto’s, liefst elektrisch. Zo snel mogelijk, niet pas in 2015. Er is alle reden voor het nieuwgekozen Europarlement om de milieunormen voor auto’s snel aan te scherpen. Dan stimuleren we innovatie en scheppen we banen met toekomst. Dan pakken we de economische en de klimaatcrisis gelijktijdig aan: een Green Deal.

Investeren we in de economie van morgen of in die van gisteren? In een groen of een grijs Europa? Op 4 juni heeft u de keuze.

Naar boven

Tags:
GroenLinks,
Europese Verkiezingen,
Kathalijne Buitenweg,
Autolobby,
Brussel
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief