Dit is het NOVA-archief. Vind en bekijk de NOVA-reportages, dossiers, en opinie-artikelen.

Golf van Aden: Een bijzondere ontmoeting

22 JUN 09 - Door Rudy Bouma

Over Rudy Bouma

Verslaggever Rudy Bouma vaart mee op het Nederlandse marinefregat 'De Zeven Provinciën'. Op zoek naar Somalische piraten in de Golf van Aden. Voor NOVAtv.nl houdt hij een weblog bij.

20 & 21 juni, Golf van Aden

We vliegen met een Spaanse Lynx-helikopter cirkels boven De Zeven Provinciën. Cameraman Remco zit op zijn knieën voor de geopende deur, vastgeklikt aan een lifeline, en maakt spectaculaire luchtshots van het fregat. Vlakbij ligt de Corte Real, het Portugese commandoschip van de NAVO. Iets verderop zien we hoe een een konvooi wordt begeleid door marineschepen.



Tweebaansweg
De International Recommended Transit Corridor is de tweebaanssnelweg van de Golf van Aden. Zo'n tachtig vrachtschepen en tankers passeren hier dagelijks, meestal in duo's of kleine groepjes. Het is duidelijk te zien dat de schippers beducht zijn voor piraten.

Bezorgd


De 275 meter lange Bermuda Spirit uit de Bahama's heeft talloze brandslangen over de boeg hangen die het naar boven klimmen moeten bemoeilijken. "Iedereen is hier bezorgd", aldus de schipper per marifoon. Ze is allerminst de enige: de trappen van de Summit America uit Cyprus zijn omwikkeld met prikkeldraad, een veelvoorkomende voorzorgsmaatregel en de kapitein van de Liberiaanse olietanker 'Genmar Defiance' vertelt ons dat de bemanning niet naar buiten mag. Alle deuren zitten op slot en een alarmsysteem detecteert inbrekers.

Geen van allen zeggen ze bewapende particuliere beveiligers aan boord te hebben zoals het Britse beveiligingsbedrijf Hart of het Amerikaanse Blackwater. Toch zijn die actief, ook voor Nederlandse schepen.

Premiekorting
Een bemand en bewapend volgschip kost voor de passage van drie dagen al snel negentig duizend dollar. Een Nederlandse verzekeringsmaatschappij heeft bevestigd premiekortingen te hebben uitgedeeld aan reders die dergelijke bewakers inhuren.

Maas in de wet
Een Nederlandse marinier en een ex-marinier denken een maas in de wet te hebben gevonden. Ze sturen een wapenvoorraad mee op een schip. De meevarende wapenhandelaar is bevoegd die open te maken. En meevarende ex-mariniers zijn bevoegd om bij dreiging alles te pakken wat ze nodig denken te hebben om zich te verdedigen. Voila..



Bijzondere ontmoeting
Dan hebben we een bijzondere ontmoeting: naast ons vaart de Amiya Scan, het eerste schip van een Nederlandse reder dat - op 25 mei 2008 - gekaapt werd. Directeur Lixfeld vertelde eerder in NOVA hoe hij zijn schip een maand later en na betaling van 1 miljoen dollar terugkreeg. Nu vaart de Amiya Scan dus weer door de Golf van Aden.

Nerveus
De Russische kapitein is nerveus. Hij vertelt de Russisch-sprekende navigatie-officier van De Zeven Provinciën per marinefoon dat hij in het zuiden van de Rode Zee verdachte, met hoge snelheid varende skiffs (Somalische vissersboten) heeft gesignaleerd. Nu vaart hij in een door Japanse en Koreaanse oorlogsschepen beschermd konvooi. Binnenkort draagt hij het schip over aan een andere kapitein. Dezelfde kapitein die gegijzeld werd in de Golf van Aden...

Lees ook de eerdere bijdragen van Rudy Bouma:
blog 1 - Jagen in de Golf van Aden
blog 2 - De mariniers van sergeant Joop
blog 3 - 'Wat is het wachtwoord?'
blog 4 - Welkom in de Golf van Aden

Tags:
Golf van Aden,
Rudy Bouma
 

Extra Informatie

  •  
  •  

Het NOVA Archief

Vind en bekijk de reportages die zijn uitgezonden in NOVA in het NOVA-archief.

NOVA Archief