Delfts Blauw?

Delfts Goud!

Delfts Blauw stamt uit het einde van de zestiende eeuw. Origineel kwam blauw geschilderd porselein uit China. Kooplieden namen het mee en verkochten het in Europa. Het chique Chinese porselein vond direct veel aftrek.

Helaas waren de prijzen van dit porselein zo hoog, dat alleen de allerrijksten het zich konden permitteren. De kunst van het maken van porselein was in Nederland nog niet bekend, maar wel het maken van faience, een zeer fijn type aardewerk van mergel.

De faience-bakkerijen gingen het Chinese porselein namaken, inclusief de blauwe beschilderingen.
Inmiddels is het Nederlandse Delfts Blauw over de hele wereld beroemd, en wordt het overal heen geëxporteerd. Ook naar China, waar de ‘blauwdrukken’ van dit type aardewerk eigenlijk vandaan komen.

Plateel

‘Plateel’ is het middeleeuwse woord voor ‘platte schotel’. Het woord ‘plateel’ werd in de zeventiende eeuw gebruikt voor het Delftse ‘faience’-aardewerk, tegenwoordig wordt er al het fijnere, geglazuurde aardewerk mee bedoeld.

Plateel is van oudsher, door de complexe productiewijze, de chique uitvoering en het fijne materiaal, een product voor de rijke klassen. Plateel wordt namelijk twee keer gebakken en fijn beschilderd.
Aan het begin van de vorige eeuw waren er zelfs veel kunstenaars die hun kunsten op aardewerk loslieten. Theodoor Colenbrander (1841-1930) is hier een voorbeeld van.

In Nederland werd er tot in de twintigste eeuw plateel vervaardigd. Inmiddels heeft de geautomatiseerde productie het over genomen en wordt het meeste plateel fabrieksmatig vervaardigd. Het gros van de plateelbakkerijen in Nederland zijn dan ook verdwenen. Toch is er naar plateel nog veel vraag, keramiekverzamelaars bijvoorbeeld tellen nog steeds veel geld neer voor met de hand vervaardigd plateel.
 

hugenoten

1685 - Koning Lodewijk XIV van Frankrijk heft het Edict van Nantes op. Tussen de 50.000 en 75.000 protestantse hugenoten vluchten. Onder hen was de architect Daniel Marot. Hij introduceerde de barokstijl in de Republiek en ontwierp onder meer het trappenhuis van Paleis Het Loo bij Apeldoorn, hier op een tekening van L. Scherm uit omstreeks 1700), door stadhouder Willem III bedoeld als tegenhanger van het paleis van Versailles van Lodewijk XIV, zijn grote rivaal in de Europese politiek van die tijd. Marot ontwierp ook een aantal fraaie woonhuizen aan het Lange Voorhout en de Vijverberg in Den Haag en was hij de ontwerper van de Trèveszaal van het Haagse Binnenhof.

Gerelateerde artikelen


Ondertussen in de...

Middeleeuwen
Middeleeuwen
400-1555
Historici zijn het niet eens over de afbakening van deze periode...