In het spoor van Antwerpen

Vlamingen hebben een belangrijke rol gespeeld bij de verbreiding van de Italiaanse Renaissance.

Antwerpen, tot de val in 1585 het economisch centrum van de Nederlanden, kreeg tussen 1560 en 1564 een nieuw stadhuis.

Op het 19de-eeuws doek van Johannes Klinkenberg is het Haagse stadhuis te zien.
[klik voor vergroting]
Het reusachtige gebouw was ontworpen door Cornelis Floris de Vriendt (1514-1575), die eerder Italië had bezocht.

Het kreeg navolging, onder meer in Den Haag waar door een onbekende architect in 1565 een stadhuis werd gebouwd aan de Groenmarkt. Het was klein maar kreeg desondanks een monumentale gevel van voornamelijk natuursteen. Eigenlijk was het de bedoeling om met het ingezamelde geld stadsmuren om Den Haag te bouwen, maar de burgemeesters uit die tijd kozen uiteindelijk voor de bouw van het stadhuis. 

Op het 19de-eeuws doek van Johannes Klinkenberg (1852-1924) is het Haagse stadhuis te zien. De voorgevel, met bordestrap, heeft frontons boven de ramen van de eerste verdieping en pilasters tussen de ramen daarboven.

Bovendien heeft het gebouw een kroonlijst met balustrade en een centrale trapgevel.

Meer info:
Lees meer over de geschiedenis van het oude Haagse stadhuis op homepage.residentie.net

tweebaans autosnelwegen

1931 - De Utrechtse ingenieur A. Mussert, de latere leider van de NSB, baart opzien met zijn brochure 'Vrije baan voor de toekomst'. Hij bepleit de aanleg van tweebaans autosnelwegen zonder gelijkvloerse kruisingen.

Relevante tijdvakken