Paaseieren, paasvuren en paashazen

Voor velen begon het nieuwe jaar pas echt met Pasen. Dat je op deze dag op je paasbest wilde verschijnen, spreekt voor zich. Nog steeds kent het paasfeest tal van typische rituelen.
Helvoirtse misdienaars verzamelen eieren in 1938.
[klik voor vergroting]
Zo is er het paasvuur dat de oude tijd verbrandt en de nieuwe tijd aankondigt. Misschien nog bekender zijn het paasei en de paashaas als symbolen van de vruchtbaarheid. Uit het ei komt nieuw leven.

Een oude gewoonte was dan ook het begraven van eieren om de akkers vruchtbaar te maken. We kennen dat nog in de vorm van het eieren zoeken. Op de foto rechtsboven verzamelen Helvoirtse misdienaars eieren in 1938.

De eerste predikers van het christendom beschouwden het ei als het zinnebeeld van de opstanding van Christus. Uit het ei - het graf van Jezus - kwam nieuw leven. In vroeger tijd werden geschilderde eieren meegenomen naar de kerk om daar te worden gewijd.

Lees meer en bekijk Polygoonfilmpjes over de viering van Pasen op de website van het Instituur voor Beeld en Geluid.

Uit het ei - het graf van Jezus - kwam nieuw leven.
[klik voor vergroting]

Romeinen in de lage landen

Romeinse soldaten maken kennis met de stammen die de Lage Landen bevolken. 150 jaar later beschrijft Plinius hoe men in deze streken woningen bouwde. De Romeinen zelf bouwen villa’s: stenen huizen met een grote hal met daaromheen de woonen slaapvertrekken.

Relevante tijdvakken