De ‘new look’ van Christian Dior

Na de ellende van de oorlog was er in West-Europa behoefte aan luxe en romantiek. De Parijse modeontwerper Christian Dior (1905-1957) voelde dat haarfijn aan.
Het model toonde in 1948 deze bloes van zwaar velours en een wijde rok van taftzijde.
[klik voor vergroting]
In de lente van 1947 introduceerde hij de New Look, een elegante kledinglijn in zandlopervorm. De geaccentueerde boezem, de wespentaille en de zeer wijde rok waren geïnspireerd op de mode van omstreeks 1900.

Er was veel kritiek op (vooral wegens de enorme hoeveelheden benodigde stof in deze tijd van schaarste) maar die moest het uiteindelijk toch afleggen tegen de gretigheid waarmee de nieuwe mode werd ontvangen.

In de confectie-industrie hield de New Look het vol tot in de jaren vijftig. Wel werd de rok korter en uiteindelijk gecombineerd met de petticoat. Je kon er zwierig in dansen op de nieuwste muziek.

De New Look paste ook in het nieuwe schoonheidsideaal van Hollywood. Met behulp van puntige bh’s, step-ins en corseletten kreeg het vrouwelijke bovenlijf de voorgeschreven vorm, daarbij geholpen door beugels, baleinen, schuimrubber stiksels en het nieuwe elastische lastex.

Het model rechts toonde in 1948 deze bloes van zwaar velours en een wijde rok van taftzijde.

modepoppen

1785 - Sömmering maakt uitgebreide anatomische studies over de slechte invloed van het korset op het vrouwelijke lichaam. Het insnoeren van de ribben belemmert de ademhaling, vervormt de lever en drukt maag, nieren en darmen in het bekken, met verstoppingen als gevolg. Ook bloedsomloop en spierfuncties komen in het gedrang. Op de afbeelding een 18de eeuwse pop, modieus gekleed in een aan de voor- en achterzijde afgeplatte hoepelrok. Dergelijke modepoppen werden als voorbeeld van de laatste mode vanuit Parijs naar alle windstreken verzonden.