De snelle stoomtrein

Snel reizen werd pas mogelijk na de komst van de stoomtrein. In Nederland deed deze zijn intrede in 1839. Op 20 september raasde de locomotief De Snelheid in een half uur van Amsterdam naar Haarlem ruim zes keer sneller dan de trekschuit.
Uit de ansichtkaart (1900) blijkt dat aanvankelijk vooral de gegoede burgerij van de trein gebruikmaakte.
[klik voor vergroting]
In 1842 trok de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij de lijn Amsterdam-Haarlem door naar Leiden, en in minder dan een halve eeuw had het spoor het pleit gewonnen.

Uit de ansichtkaart (1900) en de schoolplaat (1904) van het Centraal Station te Amsterdam blijkt dat aanvankelijk vooral de gegoede burgerij van de trein gebruikmaakte.

Logisch; een kaartje 3de klasse Amsterdam-Rotterdam kostte een arbeider in 1880 nog een vijfde van zijn weekloon. Om meer reizigers te trekken zetten de Spoorwegen vanaf het eind van de 19de eeuw steeds meer extra, goedkopere treinen in.

Veel Nederlanders kregen hierdoor een kans voor het eerst in hun leven te genieten van een dagje Amsterdam, Den Haag, Utrecht, de Veluwe of het strand.

Uit de schoolplaat (1904) van het Centraal Station te Amsterdam blijkt dat aanvankelijk vooral de gegoede burgerij van de trein gebruikmaakte.
[klik voor vergroting]

wilde paarden

1875 - Omstreeks 1875 werd een veiligheidsteugel uitgevonden die het op hol slaan van paarden moest voorkomen. Door middel van een ingewikkelde constructie van haken en riemen die aan de disselboom en de gebitstangen vastzaten, kon de koetsier met een ferme ruk de koppen van de paarden zijwaarts trekken. Zelfs de wildste paarden konden zo tot staan worden gebracht.

Relevante tijdvakken