Dagtochtjes voor de gewone man

Meer dan een dagje uit zat er in de jaren twintig voor de meeste Nederlanders niet in. Wel werden de mogelijkheden groter doordat vervoersbedrijven een gat in de markt ontdekten en dagtochtjes op het programma namen.
Amsterdammers op het strand bij Oud-Valkeveen, een populaire badplaats voor dagjesmensen aan de Zuiderzee.
[klik voor vergroting]
Goedkoper was het de fiets te nemen; dat bespaarde geld en je had de tijd aan jezelf.

In 1900 hadden nog maar 200.000 Nederlanders een fiets; in de jaren twintig waren dat er al zo’n twee miljoen. Voor de bewoners van het dichtbevolkte West-Nederland betekende dit dat ze naar het strand van Noordzee of Zuiderzee konden of zelfs naar de verre Veluwe.

Op de foto Amsterdammers op het strand bij Oud-Valkeveen, een populaire badplaats voor dagjesmensen aan de Zuiderzee. Een ritje met de ezelwagen was vooral voor kinderen een attractie.

invoering woningwet

1901 - De Woningwet wordt aangenomen. Een jaar later treedt deze in werking. Gemeenten worden verplicht om bouwverordeningen vast te stellen. Slechte woningen konden op grond van de Woningwet onbewoonbaar worden verklaard. Bovendien konden verenigingen, werkend in het belang van de volkshuisvesting, door de invoering van de wet leningen krijgen uit de staatskas, om goede arbeiderswoningen te kunnen bouwen.