Leren als last

Hoewel in de tweede helft van de 19de eeuw steeds vaker werd gepleit voor een algehele leerplicht, kwam het er voorlopig niet van. Er was eenvoudig geen geld voor.
Hanenboekje met gotische letters en teksten (1800).
[klik voor vergroting]
Bovendien vond de overheid dat het naar school sturen van kinderen in de eerste plaats een verantwoordelijkheid van de ouders was.

Tegelijkertijd begreep Den Haag ook wel dat veel gezinnen in problemen zouden komen als hun kinderen niet langer konden bijdragen aan het gezinsinkomen. Er was dus een gerede kans dat leerplicht de toch al schrijnende armoede alleen maar zou vergroten.

Daar kwam bij dat een groot deel van de bevolking het nut van een leerplicht niet inzag. Opklimmen op de maatschappelijke ladder was voor velen toch niet mogelijk.

Voor het leven dat de meeste volkskinderen te wachten stond, leek onderwijs daarom eerder een last dan een noodzaak. De invoering van de leerplichtwet liet dan ook tot 1900 op zich wachten.

Griffeldoos, pennendoos en glazen inktpot.
[klik voor vergroting]

Vitaminen

1912 - De Poolse chemicus Casimir Funk bedenkt de term vitamine. Vitaminen zijn organische verbindingen die onmisbaar zijn voor de regeling van omzettingsprocessen in het lichaam, maar door het lichaam zelf niet of in onvoldoende mate worden aangemaakt. Eind 19de eeuw was hun bestaan al vermoed; pas in de jaren twintig worden ze aangetoond.