Beeld en onderwijs

Toen zo’n eeuw geleden het onderwijs steeds meer een zaak werd van pedagogen en onderwijskundigen, was een van de discussiepunten welke rol afbeeldingen in het leerproces moesten hebben.
Ot en Sien.
[klik voor vergroting]
Voorstanders van aanschouwelijk onderwijs meenden dat kinderen de leerstof beter opnamen als ze die in verband konden brengen met getoonde voorwerpen of illustraties.

In Nederland stonden vooral Eli Heimans (1861-1941) en Jac. P. Thijsse (1865-1945), onderwijzers en natuurbeschermers, en Jan Ligthart (1859-1916), onderwijsvernieuwer en sinds 1885 hoofd van de Haagse Openbare School voor Onvermogenden in de Tullinghstraat, deze aanpak voor. Het liefst namen zij hun leerlingen mee naar buiten, om de dingen in het echt te zien.

Jan Ligthart schreef ook de zeer geliefde serie leesboekjes Nog bij moeder (1904-1905) waarin Ot en Sien de hoofdrol speelde. Heimans en Thijsse publiceerden verschillende boeken en artikelen over de Nederlandse natuur. Samen met J. Jaspers jr. vormden ze in 1896 de eerste redactie van het tijdschrift De levende natuur.

Op de foto een Hilversumse schoolklas uit 1927. Aan de wand schoolplaten over aardrijkskunde, natuurkunde en geschiedenis.

Meer info:
U kunt meer lezen over jan Ligthart op de website van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis: www.iisg.nl
Klikt u hier om meer te lezen over Eli Heimans en Jac. P. Thijsse. 

Hilversumse schoolklas uit 1927.
[klik voor vergroting]

kano's

6500 - Het vervoermiddel bij uitstek in de waterrijke veengebieden waaruit onze gebieden bestaan is de kano. Ze worden gemaakt van dennenbomen.