Nieuwe leesmethoden

J. Prinsen, hoofd van de Haarlemse rijkskweekschool, introduceerde in 1817 een nieuwe leesmethode. Hij maakte daarin korte metten met de traditionele spellingmethode waarbij een woord als pop werd uitgesproken als pé-oo-pé, om vervolgens op voor kinderen volstrekt onbegrijpelijke gronden te worden samengevoegd tot ‘pop’.
Leesmachine die bij de methode-Prinsen behoorde (1817).
[klik voor vergroting]
Prinsen pleitte voor de klankmethode. Zijn p was geen scherpe ‘pé’, maar een zacht ploffende klank.

Door op die manier met klanken te werken, konden kinderen veel gemakkelijker de juiste verbinding tussen klank en letterteken leggen.

Op de foto is de leesmachine te zien die bij de methode-Prinsen hoorde. Op de kast werden letters geplaatst en aan de kinderen getoond. Eerst moesten ze de klinkers uitspreken, vervolgens de medeklinkers en ten slotte het gehele woord.

In 1905 bracht M. Hoogeveen zijn methode aap-noot-mies op de markt. Met behulp van zijn leesplankjes en letterdoosjes hebben hele generaties leren lezen.

chartervluchten

1958 - Martin Schröder begint de luchtvaartmaatschappij Martin’s Air charter (tegenwoordig Martinair Holland). Vanaf 1960 richt het bedrijf zich steeds meer op het toenemende vliegvakantievervoer. In 1966 volgt de oprichting van Transavia Holland (momenteel de grootste chartermaatschappij van het land); in 1984 die van Air Holland. Ondanks het feit dat veel Nederlanders het eind jaren vijftig financieel wat ruimer kregen, kon slechts een kleine groep zich een vliegvakantie veroorloven. Een busreis naar Duitsland, België of Luxemburg lag voor velen meer binnen bereik. Op de foto een advertentie van reisbureau Schutte in Zwolle met busreizen langs de Rijn.