Overheid geeft niet thuis

De aanleg van de eerste spoorwegen was een zaak van particulier initiatief. De (liberale) regering weigerde geld te steken in de spoorwegplannen: te duur en bovendien geen taak voor de rijksoverheid.
De opmars van het spoor tussen 1860 en 1890.
[klik voor vergroting]
Maar wie er brood in zag, kon zijn gang gaan. Zo hadden in 1836 een ingenieur en twee zakenlieden toestemming gekregen bij wijze van proef een spoorlijn aan te leggen tussen Amsterdam en Haarlem.

In 1839 was het traject gereed en op 20 september reed de eerste trein. In 1840 richtten de drie initiatiefnemers de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HIJSM) op en trokken de lijn door naar Leiden (1842), Den Haag (1843) en Rotterdam (1847).

Op de kaart de opmars van het spoor tussen 1860 en 1890.

betrouwbare gegevens

1833 - Er komen betrouwbare gegevens beschikbaar over de inrichting van Nederland. Het totale oppervlak bedraagt 3.007.000 hectare. Daarvan is 1.895.000 hectare agrarische grond en 25.000 hectare bebouwd. Zo’n 1.076.000 hectare bestaat uit bos en woeste grond.

Relevante tijdvakken