Angst voor het ijs

In 1850 was het Nederlandse spoorwegnet nog maar 335 kilometer lang. De grote rivieren beletten een voorspoedige uitbreiding. Zo hield de lijn Antwerpen-Rotterdam abrupt op bij Moerdijk.
In 1862 werd begonnen aan de bouw van een 154 meter lange stalen overspanning van de Lek bij Culemborg.
[klik voor vergroting]
Probleem was niet zozeer de breedte van de rivieren, als wel de vrees dat bij zware ijsgang in de winter de brugpijlers als lucifershoutjes zouden afknappen.

In 1853 werd, bij wijze van proef, over de IJssel bij Westervoort een brug gebouwd waarvan de pijlers beschermd werden door zware, houten ijsbrekers. De voorziening bleek te werken.

Uit werkbezoeken aan spoorbruggen over de Rijn in Duitsland was bovendien gebleken dat ook grote rivieroverbruggingen mogelijk waren.

In 1862 werd dan ook vol vertrouwen begonnen aan de bouw van een 154 meter lange ijzeren overspanning van de Lek bij Culemborg (foto rechtsboven).

oprichting kadaster

1828 - Het Nederlandse Kadaster wordt officieel opgericht door een decreet van Napoleon. Het kadaster legt op kaarten en in registers exact vast wie eigenaar is van de grond in Nederland. Dit register is door iedereen te raadplegen. Voor Napoleon was het vooral een middel om op rechtvaardige wijze grondbelasting te kunnen heffen.

Relevante tijdvakken