Willem I, de kanalenkoning

Tijdens zijn verblijf in Engeland had de latere koning Willem I (1772-1843) gezien hoe de Engelse economie geprofiteerd had van de aanleg van duizenden kilometers kanaalweg.
Zuid-Willemsvaart bij Weert (1933).
[klik voor vergroting]
Terug in eigen land, en daar tot de troon geroepen, wilde hij op dezelfde wijze de Nederlandse economie uit het slop halen. Het Noord-Hollands Kanaal, tussen 1819 en 1824 gegraven, was één van de grootste ter wereld: 37 meter breed en bijna zes meter diep, geschikt voor de grootste zeilschepen.

Naast het kanaal liep een jaagpad van zes meter breed. Om te zeilen was het kanaal immers te smal. Daardoor duurde het twee dagen om de ruim 80 kilometer tussen Den Helder en Amsterdam af te leggen.

Een ander groot project was de aanleg van de Zuid-Willemsvaart (1822-1826) tussen ‘s-Hertogenbosch en Maastricht. Het was 123 kilometer lang, 18 meter breed en twee meter diep en had een jaagpad van vier meter.

Op de foto rechtsboven, uit 1933, de Zuid-Willemsvaart bij Weert. Andere projecten van de kanalenkoning waren het Zederikkanaal, het Kanaal door Voorne en de Willemsvaart bij Zwolle.

Op de onderstaande foto: Drentse grondwerkers die omstreeks 1900 betrokken waren bij het graven van veenkanalen ten behoeve van de turfwinning.

Drentse grondwerkers die omstreeks 1900 betrokken waren bij het graven van veenkanalen ten behoeve van de turfwinning.
[klik voor vergroting]

Wat is gezond?

1999 - Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het menselijk lichaam belangrijke voedingsstoffen soms beter opneemt uit gekookte groente dan uit rauwe. Zo zou tomatenpuree gezonder zijn dan het schijfje verse tomaat op het populaire ‘broodje gezond’. Een enkeling denkt alaan een herwaardering van de vaderlandse stamppot.