Fiets of auto?

In 1908 werd op aandringen van de Algemeen Nederlandsche Wielrijders-Bond de eerste verkeerstelling gehouden. Op de drukste weg van die tijd, het traject Den Haag-Wassenaar, werden op vijf achtereenvolgende zondagen gemiddeld 116 auto’s geteld maar daarentegen 2.262 fietsen.
In 1930 vroeg de vrijwillige provinciale Groningse verkeersbrigade aandacht voor de verkeersveiligheid.
[klik voor vergroting]
Voor de ANWB waren deze cijfers aanleiding de overheid aan te sporen ruim baan te maken voor de fiets.

Vanaf de jaren twintig werden de rollen omgedraaid. Mede door de introductie van de goedkope T-Ford nam het autoverkeer snel toe. In 1924 waren er al 30.936 auto’s, vijf keer zoveel als in 1909.

Op de foto: in 1930 vroeg de vrijwillige provinciale Groningse verkeersbrigade aandacht voor de verkeersveiligheid.

Simon Stevin

1649 - Simon Stevin publiceert zijn Materiae Politicae, waarin adviezen over hygiŽne en woningbouw zijn opgenomen.

Relevante tijdvakken