Merk als statussymbool

Merken zijn onderdeel van de mode geworden. Vroeger werden ze bescheiden aan de binnenzijde van de kleding genaaid; momenteel zitten ze afwisselend prominent aan de buiten- en binnenkant.
Op de foto, uit 1988, neemt de Rotterdamse politie imitatiekleding in beslag bij een bedrijf in de Maasstad.
[klik voor vergroting]
Hemdjes, tassen, truien, broeken, sportschoenen, zonnebrillen, horloges alles is voorzien van een merk. Wie modieus is, loopt er soms levensgroot mee op de borst of draagt het als ware het een onderscheiding. Populaire merken zijn niet goedkoop, maar velen betalen er grif voor.

Die statusjacht heeft, vooral in het Verre Oosten, geleid tot een nieuwe industrie. Ze legt zich toe op het vervalsen van merkkleding en verdient er miljoenen mee. Een klein polo-paardje op een inferieur T-shirt volstaat soms al om er voor argeloze kopers een begeerd Ralph Lauren hemd van te maken.

Op de foto, uit 1988, neemt de Rotterdamse politie imitatiekleding in beslag bij een bedrijf in de Maasstad.

abdij Bloemhof

1238 - Meester Everhard en zijn zoons beginnen met de bouw van de kerk van de abdij Bloemhof in het Groningse Wittewierum. Everhard krijgt per werkdag betaald en geniet vrije kost. Hij eet echter zoveel dat de beloning algauw wordt omgezet in een vast jaarbedrag.

Relevante tijdvakken