Streekvervoer per stoomtram

De interlokale paardentram was geen lang leven beschoren. Vanaf circa 1880 werd in steeds sneller tempo overgeschakeld op stoomkracht, onder andere door de Noord-Zuid-Hollandsche Stoomtramweg Mij. (1880), de Westlandsche Stoomtramweg Mij., de Rotterdamsche Tramweg Mij., de Stoomtramweg Mij. s Bosch-Helmond en de Geldersche Stoomtram Mij. (alle 1881).

Dankzij het nieuwe vervoermiddel maakte het regionale verkeer een snelle ontwikkeling door, inclusief de ongelukken die daarvan een gevolg waren.

Zoals in 1912, toen bij Blaaksedijk, in de Hoekse Waard, een stoomtram uit de rails liep en kantelde (foto).

De bekendste stoomtram uit die dagen was de Bello van de Stoomtramweg Mij. Egmond-Alkmaar-Bergen. Het bedrijf was in 1901 opgericht en vervoerde vooral strandbezoekers.

cholera

1832 - Een cholera-epidemie eist zo’n 10.000 slachtoffers. De eerste slachtoffers waren enkele Scheveningse vissers die ziek thuis kwamen: ze gaven een vuilwit vocht op, hun huid kreeg een gele kleur en onder hun ogen verschenen blauwe kringen. In 1848 wordt Nederland opnieuw door cholera getroffen. Eén op de 70 Nederlanders raakt besmet. De epidemie van 1853 eist ongeveer 9000 doden. Bij de laatste grote cholera-epidemie, in 1866 vallen circa 20.000 slachtoffers. Toen in 1883 de cholerabacil werd ontdekt, bleek ze vooral te gedijen in vervuild en stilstaand water. Pas toen werd bewezen dat het gebruik van water uit grachtjes zoals hier afgebeeld, in de Amsterdamse Jordaan, uiterst gevaarlijk kon zijn.