Verplichte asbreedte

Probleem van het reizen over land was dat karrenwielen diepe sporen trokken in de onverharde wegen.

In de 17de eeuw stelden de Nederlandse gewesten een asbreedte van 1,28 meter verplicht, zodat alle wagens hetzelfde spoor zouden volgen.

Hessenwagens die door zes of meer paarden werden getrokken en het transport van goederen uit Midden-Europa, Duitsland en Italië verzorgden.
[klik voor vergroting]
Wagens van buiten de Republiek hadden doorgaans een andere spoorbreedte.

Meestal ging het om zogeheten ‘hessenwagens’ (zie afbeelding van de gevelsteen), grote huifkarren die door zes of meer paarden werden getrokken en het transport van goederen uit Midden-Europa, Duitsland en Italië verzorgden. Zij gebruikten speciaal toegewezen routes, de ‘hessenwegen’. Ze brachten hun koopwaar (linnen, garens, aardewerk) vooral naar Amsterdam dat toen een internationale markt was.

Deltaplan

1957 - De Tweede Kamer gaat akkoord met het Deltaplan, ter afsluiting van de zeegaten. Het is het meest ambitieuze waterstaatsproject dat in Nederland is ondernomen. Rijkswaterstaat denkt dat de uitvoering zo’n 20 jaar in beslag zal nemen en dat het project tussen de 2 en 3 miljard zal kosten. Het lossen van een IJ-pont in Amsterdam geeft een mooi tijdsbeeld van de soorten van transport in 1957.