Bevrijdingsraam in Gouda

Al in november 1945 kreeg de Grote of Sint Janskerk in Gouda een bevrijdingsraam van 8 meter hoog, gemaakt door Charles Eyk. De bevrijding staat centraal net als de nationale strijd tegen de vreemde overheersing. Met korte rondleiding.

Bron: De Oorlog, deel 9 (1 min. 59 sec.)

Media:

  • Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Al in november 1945 kreeg de Grote of Sint Janskerk in Gouda een bevrijdingsraam van 8 meter hoog, gemaakt door Charles Eyk. De bevrijding staat centraal net als de nationale strijd tegen de vreemde overheersing. Met korte rondleiding.
    Bron: De Oorlog, deel 9 (1 min. 59 sec.)
    Magnifier
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bron: De Oorlog, deel 9
    Magnifier
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bron: De Oorlog, deel 9
  • Magnifier
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bron: De Oorlog, deel 9
    Magnifier
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bevrijdingsraam in Gouda
    Bron: De Oorlog, deel 9

Bevrijdingsraam in Gouda

Eén van de mooiste voorbeelden van herdenken in nationale zin was het Bevrijdingsraam in Gouda.
Het werd aangebracht in de Grote of Sint Janskerk, die al een zeldzame verzameling glas-in-lood-ramen bevatte, met taferelen uit de vroegere Nederlandse geschiedenis.

De Limburgse glazenier Charles Eyck voegde daar in november 1945 een herdenkingsraam voor de Tweede Wereldoorlog aan toe. Acht meter hoog, met liefst zestig panelen.

De centrale voorstelling is de bevrijding, daarboven en daaromheen de verschrikkingen van de oorlog, de watersnood van Walcheren, de brandende Eusebiuskerk in Arnhem. Verder een razzia, evacuatie van burgers, de deportatie van de joden, gevangenen in een concentratiekamp.

Het enorme kunstwerk was in een soort nationaal samenwerkingsverband tot stand gekomen – alle politieke, kerkelijke en maatschappelijke groeperingen hadden er een rol in gespeeld, samen hadden ze geld ingezameld, alles onder het motto: eenheid in verscheidenheid.


Bron:
*Frank van Vree, 'De kunst van het herdenken', in: 'Herdenken en verwerken: symposium over publiek geheugen en persoonlijke herinnering'. Red. Wim D. Visser en Wim Coster, (Utrecht, 2005)