Transportcrisis en gaarkeukens
Omdat de treinen niet meer rijden en vrachtschepen nauwelijks meer varen bereikt de oogst van 1944 de steden in het westen niet. De hongerende bevolking raakt aangewezen op gaarkeukens. Dagboek Rita van Gestel.
Bron: De Oorlog, deel 6 (1 min. 16 sec.)
Media:
-
Transportcrisis en gaarkeukensOmdat de treinen niet meer rijden en vrachtschepen nauwelijks meer varen bereikt de oogst van 1944 de steden in het westen niet. De hongerende bevolking raakt aangewezen op gaarkeukens. Dagboek Rita van Gestel.Bron: De Oorlog, deel 6 (1 min. 16 sec.)Honger in West-NederlandWinter 1944-45 krijgen de bewoners van West-Nederland door de Spoorwegstaking en het front dat midden door het land loopt te maken met gebrek aan voedsel en brandstof. Er zijn iets van 16.000 slachtoffers.Bron: De Oorlog, deel 6 (5 min. 33 sec.)
-
Wat was honger in Heemstede?In Heemstede was 'er eten, maar daar hield het mee op', zegt Nel van de Wardt-Kikkert. Verder hielp het dat men gewend raakte aan 'steeds een beetje minder'.Bron: De Oorlog, deel 6 (25 sec.)
Honger in 1944-45
De hongerwinter van 1944-45 hakte er flink in in het nog niet bevrijde noordelijke deel van Nederland dat tot het eind van de oorlog in mei 1945 onder nazi-bestuur bleef.
De spoorwegstaking en de reactie van Arthur Seyss-Inquart daarop (geen toevoer van voedsel over het water naar de grote steden in het westen) leidden al snel tot grote problemen. Bovendien was de toevoer van steenkolen gestopt, want de verbindingen tussen het bevrijde zuiden en de noordelijke provincies waren afgekapt.
Meer over dit onderwerp
Links