[Filmpje hierboven: 'Rob Trip doet Geert Mak']
De eerste montagedag. Eindelijk kan ik gaan ontdekken of alles wat op papier is bedacht ook echt gaat ‘werken’. Werkt het oude zwart-wit archief samen met het kleurenbeeld van nu? Welk effect heeft een bepaalde volgorde van shots?
Monteren is voor mij vooral kijken. De knoppen zijn voor de echte vakman, editor Geert Kistemaker. Ik heb al heel vaak en met veel plezier met hem samengewerkt.
We beginnen de dag met wat vrolijks. Ooit hebben we op station Gambir in Jakarta een grapje gefilmd: Rob Trip doet Geert Mak. Het is één opname, maar we zetten er nog wat mooie shots voor en achter. En hebben zo het eerste promotiefilmpje voor de serie. Kijk maar bovenaan deze pagina.
Daarna vraag ik collega-regisseur Matthijs Cats om aan te schuiven. Hij is aan de montage van z’n tweede aflevering bezig en laat ons het eerste kwartier van deel 6 in ruwe vorm zien. Dat is vooral prettig voor Geert.
Hij heeft nog niet eerder voor De Oorlog gemonteerd en krijgt zo een globale indruk van wat de anderen doen. Het is tenslotte een serie. Rob Trip is als presentator de bindende factor, maar het is toch goed als ook andere elementen overeenkomsten vertonen.
Dan kunnen we echt beginnen. De treinen! Ik heb eindeloos veel shots in zowel zwart-wit als in kleur van treinen in Indonesië. Het werkt prachtig met elkaar.
Tegelijk begint nu ook onverbiddelijk het proces van ‘kill your darlings’. Ik heb veel te veel moois – waaronder heel veel van de Lengkongstuwdam. Misschien wordt dat later nog een mooi clipje voor de website!
Gerda Jansen Hendriks